Idősorok vizsgálata
Az adatokat időpontok vagy időszakok szerint csoportosítjuk.
Idősor: időrendi felsorolás, pl: gyártás, külföldi látogatók száma.
Időpont: pl: népszámlálás, az időszak adatai befolyásolják.
Idősor számítása:
- bázis viszonyszám
Az idősor minden egyes adatát ugyanahoz adathoz (bázishoz) viszonyítjuk. A bázisadat a legelső ill. a kezdő adat.
- láncviszonyszám
Az idősor minden egyes adatát a közvetlen elötte lévő adathoz viszonyítjuk, tehát osztjuk azzal
A %-os változások mellett kiszámíthatjuk az abszolut változásokat is (különbségeket is).
Tehát az évenkénti változásokatátlagolhatjuk és ezáltal éves, átlagosváltozást kapunk. % és db egyaránt.
Ha %-os változást akarjuk átlagolni
Kérdőívek megkérdezés
Primer (elsőkézből) való információ.
Válaszadás lehet:
- önkéntes, pl: kérdőív
- kötelező, pl: népszámlálás
Fogalma: Egy kérdéscsomag (több kérdésből áll), amit ugyanolyan formában több embernek is feltesznek.
Szerkesztésének menete:
- felmérés céljának meghatározása
- fő tartalmi területek meghatározása
Pl: családi helyzet után, étkezési szokás szerint.
- kérdések meghatározása
- válaszadási lehetőség szerint
- zárt
A válaszadási lehetőségek adottak (teszt jellegű)
- nyílt ill. nyitott
Vélemény kifejtésére ad lehetőséget
- kérdés megfogalmazása szerint
- direkt
Amikor rákérdezünk az illetőre, pl: hány éves? sporttól? Tehát személyre szóló kérdéseket tartalmaz.
- indirekt v kerülős
véleménykérdés, pl: ön szerint egy ember mennyi sajtot eszik egy nap alatt?
A kérdőív szerkesztése során célszerű ellenőrző ill. ismétlődő kérdéseket beiktatni, pl: szeretne-e éttermet? Mit rendelne? Semmit. Fontos a kérdések jó megfogalmazás. H
Hiba lehet, ha:
- a kérdés nem értelmezhető, van-e az életében kék? (miben, hogyan?)
- a kérdés túl tudományos (laikus számára érthetetlen)
- túl általános, pl: Mi a véleménye az iskoláról? (melyikről?)
- túl bonyolult, pl: ismertek alapján tegye sorrenbe.
Fontos, hogy ne legyen túl hosszú a kérdőív, legyen benne logikai felépítés
- próba megkérdezés
- kérdőíves megkérdezés
válaszadások összesítése ill. értékelése
Módjai:
- postai úton
Tehát kikézbesítik, előnye: könnyű eljuttatni, hátránya: nem küldik vissza.
- szóban kérdezőbiztos útján
Ez a leggyakrabban alkalmazott. Hátránya: költségesebb, befolyásolhat a kérdezőbiztos, előnye: segíthet a kérdés megértésében. Ide tartozik a telefonos, videokonferenciás is.
- omnibuszos
Egy-egy kérdőíven többféle termékre tud felmérést végezni.